De ingreep

U bevindt zich hier: Gynaecologie » Laparoscopie » De operatie

De laparoscopische operatie

Vóór de operatie vindt er poliklinisch vooronderzoek plaats, waarbij het bloed onderzocht wordt, er een hartfilmpje gemaakt wordt en er een algemeen lichamelijk onderzoek plaatsvindt. Soms ook wordt de vorm van narcose besproken, maar dit is in principe een algehele narcose.

Op de dag van de operatie mag u niet eten en drinken en ook roken is uit den boze. Voor de operatie wordt er soms schaamhaar weggeschoren en krijgt u een prik tegen het trombose-risico. In operatiekleding gaat u naar de operatiekamer, alwaar u via een infuus onder narcose gaat.

De operatie kan enkele uren duren (soms ook maar half uur) en na de operatie gaat u naar de vercouverruimte: de uitslaapkamer.

Na de operatie

Bent u goed uitgeslapen, dan gaat u terug naar de afdeling waar u reeds lag. Door de beademingsapparatuur die gebruikt werd tijdens de operatie, kunt u soms een droge keel hebben. Via een infuus krijgt u vocht toegediend.

Misselijkheid en overgeven behoren kort na de operatie tot de mogelijkheden en u zult aan het infuus moeten liggen tot u niet meer misselijk bent en u zelf genoeg vocht drinkt. Tijdens de operatie is een katheter ingebracht in uw blaas, die meestal binnen een dag weer verwijderd wordt.

Als u pijn heeft kunt u om pijnstillers vragen. Een aparte ‘bijwerking’ kan schouderpijn zijn, naast buikpijn. Deze pijn wordt veroorzaakt door het gas dat aan het begin van de operatie in uw buik wordt gespoten.

Na enkele dagen verlaat u het ziekenhuis en kunt u verder herstellen. Dit herstel kan enkele weken duren, maar na een week bent u meestal wel weer op de been. Dit hangt af van zwaarte van de operatie.

Eventuele hechtingen kunnen zelfoplosbaar zijn, maar het kan ook voorkomen dat u terug moet naar het ziekenhuis om de hechtingen te laten verwijderen. Een pleister of een gaasje op de wond(en) is noodzakelijk zolang de wond nog niet droog is (dan komt er nog vocht uit de wond).

Bloedverlies en een vervelende ruikende afscheiding behoren tot de mogelijkheden en horen binnen enkele weken helemaal over te zijn.

Is er ook geopereerd in de vagina, dan kan er een gehechte wond of een litteken aanwezig zijn in de vagina. In dat geval zult u het advies krijgen de eerste 6 weken na de operatie geen seks te hebben waarbij penetratie plaatsvindt en om ook geen tampons in te doen. Dit om het genezingsproces niet te verstoren. Na 6 weken is de wond helemaal genezen en mag u alles weer doen.

Wat langere tijd na de operatie zult u voor een nacontrole opgeroepen worden of contact moeten opnemen met het ziekenhuis en dan krijgt u ook de uitslag van eventueel weefselonderzoek (als dat is gedaan). -->

(Advertentie)

U bevindt zich hier: Gynaecologie » Laparoscopie » De operatie
(advertenties)